Innowacje pedagogiczne

Innowacja pedagogiczna – „ Klasa politechniczna – oddział ze zwiększoną liczbą godzin matematyki i fizyki”

Rok szkolny 2010/2011, to pierwszy rok wprowadzenia w naszej szkole innowacji „Klasa politechniczna (oddział ze zwiększoną liczbą godzin matematyki i fizyki)”. Głównym celem jest umożliwienie młodzieży szybszego rozwoju, a jednocześnie sprzyjanie wyrównywaniu szans edukacyjnych młodych gliwiczan w stosunku do osób z innych miast Polski oraz lepszego przygotowania uczniów do studiów wyższych na kierunkach ścisłych i politechnicznych. Ważne było także przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej i łączenia jej z zagadnieniami z innych dziedzin, szczególnie z fizyką.

Cele wprowadzenia innowacji są możliwe do zrealizowania przy zaangażowaniu obu stron: ucznia i nauczyciela. Zasady innowacji opracowali następujący nauczyciele: z matematyki Halina Husak, z fizyki Elżbieta Kwitek, Zbigniew Zwierzyński i Zbigniew Gawron. Uczniowie w kolejnych latach zgłaszali swoje propozycje co do treści, których chcieliby się uczyć. Propozycje te były uwzględniane w następnych latach. Wielu uczniów tej klasy odnosiło sukcesy w konkursach i w Olimpiadzie Matematycznej oraz Olimpiadzie Fizycznej. W ramach zajęć obowiązkowych uczniowie uczestniczyli w wykładach z matematyki na Wydziale Matematyki Stosowanej Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz w wykładach   i zajęciach laboratoryjnych z fizyki w Instytucie Fizyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Innowacja pedagogiczna – „Chemia na poziomie rozszerzonym – współczesne kierunki rozwoju chemii”

Od września 2023 roku w naszej szkole realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Współczesne kierunki rozwoju chemii”. Jej głównym celem jest pogłębianie wiedzy uczniów poprzez naukowe podejście do rozwiązywania problemów, analizę, dyskusję i refleksję nad wybranymi zagadnieniami chemicznymi, a także rozwijanie praktycznych umiejętności. Program pozwala uczniom na naukę formułowania hipotez, przeprowadzania eksperymentów, analizy uzyskanych wyników oraz wyciągania wniosków, co jest kluczowe dla rozwoju naukowego myślenia i stanowi fundament przyszłych badań oraz innowacyjnych rozwiązań w różnych dziedzinach nauki.

Analiza zadań opartych na eksperymentach zawartych w próbnych arkuszach maturalnych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej pokazuje, że szczególny nacisk kładziony jest na cele kształcenia zawarte w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z chemii. Zadania obejmują zagadnienia związane z analizą instrumentalną, praktyką laboratoryjną oraz umiejętnością korzystania z tekstów i opracowań naukowych. Dlatego w ramach programu szczególną uwagę poświęca się właśnie tym zagadnieniom, co pozwala nie tylko na odpowiednie przygotowanie do egzaminu maturalnego, ale także na rozwój kompetencji niezbędnych na studiach przyrodniczych, takich jak chemia, medycyna, farmacja, biotechnologia czy inne pokrewne kierunki.

Program realizowany jest w dwóch kluczowych blokach: część wykładowo-ćwiczeniowa obejmuje teoretyczne zgłębianie zagadnień chemicznych oraz rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia, natomiast część eksperymentalna koncentruje się na zajęciach laboratoryjnych, które umożliwiają uczniom rozwój praktycznych umiejętności. Wprowadzenie zajęć laboratoryjnych w liceum to inicjatywa znacząco podnosząca jakość kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych, a umiejętności zdobyte w trakcie pracy eksperymentalnej są istotne zarówno w dalszym kształceniu, jak i w przyszłej pracy zawodowej.

Uczniowie biorący udział w programie mają również możliwość uczestnictwa w wykładach organizowanych na uczelniach wyższych. Wykłady te poruszają zaawansowane i specjalistyczne zagadnienia, które wykraczają poza podstawę programową liceum. Dzięki temu młodzież nie tylko poszerza swoją wiedzę i zapoznaje się z najnowszymi trendami w chemii oraz naukach pokrewnych, ale także inspiruje się do dalszego zgłębiania tej dziedziny i rozwijania pasji naukowych.