Nasi uczniowie na Warsztatach “Żywej Biblioteki”

W dniu 18 kwietnia br. uczniowie kl. ID, IID i IIIC z grup rozszerzających historię i wiedzę o społeczeństwie pod opieką pań Agnieszki Konopki i Dorota Majewskiej uczestniczyli w warsztatach "Żywej Biblioteki", organizowanej przez Urząd Marszałkowski w Katowicach.

Żywa Biblioteka” to międzynarodowy projekt zatwierdzony przez Radę Europy jako oficjalna metoda edukacji o prawach człowieka. Jest to projekt edukacyjny ukazujący różnorodność naszego społeczeństwa, budujący postawy otwartości, akceptacji i dialogu.
Książkami w „Żywej Bibliotece” byli prawdziwi ludzie, reprezentanci mniejszości i grup społecznych, którzy spotykają się z brakiem akceptacji, wykluczeniem i uprzedzeniami.
Żywe książki odwołują się do własnych doświadczeń, aby zastępować wiedzą myślenie stereotypowe. „Żywa Biblioteka” jest przestrzenią, gdzie poprzez zadawanie pytań, każda osoba ma szansę zweryfikować określony stereotyp, a w konsekwencji zbudować kontakt społeczny, zaufanie i akceptację. Każdy z nas mógł wybrać z katalogu interesującą go „Żywą Książkę”, a następnie „wypożyczyć” ją na 30-minutową rozmowę, podczas której mogliśmy zadawać pytania, jakich nie odważylibyśmy się zadać w żadnych innych okolicznościach. Wypożyczając taką książkę, wchodziliśmy z nią w dialog, konfrontowaliśmy swoje wyobrażenia o niej oraz społeczne stereotypy i uprzedzenia, z czasem zastępując je zrozumieniem i empatią, co prowadzi do zmiany nastawienia i postrzegania takiej osoby. W wydarzeniu mieliśmy możliwość porozmawiać twarzą w twarz m.in. z osobą z niepełnosprawnością ruchową, osobą słabowidzącą, rodzicem dziecka transpłciowego, chrześcijanką, muzułmanką, osobą niosąca pomoc uchodźcom w puszczy, osobą z doświadczeniem bezdomności, osobą z doświadczeniem przemocy i wieloma innymi.

Jako uczniowie, mieliśmy możliwość porozmawiania z takowymi „książkami”, czyli ludźmi, którzy mają różne problemy, np. zaburzenia odżywiania, niepełnosprawność ruchowa, czy choroba alkoholowa, poznać inne kultury, np. muzułmańską bądź dowiedzieć się na temat innych tożsamości seksualnych i płciowych, np. biseksualiści i niebinarności.

Potraktowaliśmy te warsztaty poważnie. Odbyliśmy wiele rozmów, dzięki którym dowiedzieliśmy się na temat przeżyć innych osób. Pozwoliło to przełamać nasze uprzedzenia, w celu stania się ludźmi bardziej otwartymi i tolerancyjnymi.