Przesyłamy list otwarty w związku z udziałem szkoły w ogólnopolskim Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa.
Szanowni Państwo.
Wszyscy chcemy zapewnić naszym dzieciom dobrą przyszłość. Wykształcenie jest jednym z najlepszych sposobów aby to osiągnąć. W procesie kształcenia doniosłą rolę odgrywa czytanie. Na równi z pisaniem jest ono podstawową umiejętnością współczesnego człowieka. Książka wspiera proces uczenia, od momentu kiedy pojawiła się w historii ludzkości. Pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce w domu rodzinnym.
To właśnie rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci postaw i nawyku czytania. Rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom baśnie, bajki i wiersze, już w wiekach wcześniejszych. Jeszcze zanim dziecko zacznie mówić i czytać samodzielnie, powinno dobrze osłuchać się z językiem ojczystym i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Nabywanie umiejętności czytania jest procesem długim i rozwojowym. Dlatego z czasem to szkoła przejmuje część zadań związanych z utrwalaniem zamiłowania do książek. Dzięki współpracy domu i szkoły możemy wyrobić w dziecku nawyk regularnego sięgania po książki, możemy sprawić, że czytanie będzie dla niego czymś ważnym i kojarzyć będzie się z przyjemnym spędzaniem czasu. Starsze dzieci i dorastająca młodzież również potrzebują naszego wsparcia w tym zakresie, bowiem potrzeby czytelnicze zmieniają się wraz z wiekiem dziecka. Im starsze dziecko, tym trudniejsze teksty, tym bogatsze słownictwo, tym więcej informacji do przyswojenia. W trudnym okresie dorastania na pierwszy plan wysuwa się proces kształtowania tożsamości, a odpowiednia lektura pomaga w odnalezieniu swojego miejsca w społeczeństwie i otaczającej nas rzeczywistości. Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, które od najmłodszych lat czytają i w których zaszczepimy miłość do książek, na pewno będą czytać
w przyszłości. Czytelnictwo jest co prawda doświadczeniem wewnętrznym, osobistym ale jest także zjawiskiem społecznym, a książka odgrywa ważną rolę społeczną.
Warto czytać książki:
1.. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania możemy zapytać: Czy wiesz, co wydarzyło się później?
- 2.Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.
- 3.Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.
- 4.Czytanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas.
W dziecięcym są momenty, kiedy dobra książka jest niezastąpiona. - 5.Książki rozwijają pasję kolekcjonerską. Wiele wydawnictw proponuje serie czytelnicze. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.
- 6.Książki porządkują dziecięcy i młodzieżowy świat świat. Dzięki książkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.
7 Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami
i rodzeństwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale
w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie
z nim poradzić.
Kto czyta :
- ma mniejsze problemy ze skupieniem uwagi,
- szybciej zapamiętuje nowe informacje,
- osiąga lepsze wyniki w nauce,
- ma mniej trudności z pisaniem prac na podany temat
- powiększa swój zasób słownictwa,
- umie poprawnie wyrażać swoje myśli i uczucia
- łatwiej kojarzy fakty,
- robi mniej błędów ortograficznych,
- ma mnóstwo tematów do rozmów,
- więcej wie,
Czytanie: - poprawia pamięć,- ćwiczy mózg,- wzbogaca słownictwo,- uczy wyrażania uczuć,- pomaga zrozumieć rzeczywistość,- uczy rozumieć innych ludzi,- dostarcza wiedzy,- uczy przyswajania nowych wiadomości,- ułatwia naukę,- utrwala zasady ortografii,- rozwija emocjonalnie,- uczy empatii,- poprawia koncentrację,- uczy cierpliwości,- przyspiesza rozwój mowy u małych dzieci,- rozwija umiejętności komunikacyjne.
Rady dla rodziców, którzy chcą, żeby ich dzieci czytały:
- Rozmawiaj z dzieckiem.
- Zawsze słuchaj, co dziecko ma Ci do powiedzenia.
- Kup dziecku czasopismo przeznaczone dla jego wieku.
- W księgarni wybieraj książki wspólnie z dzieckiem.
- Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki.
- Kontroluj, ile czasu dziecko spędza przed telewizorem czy komputerem.
- Rozwiązuj z dzieckiem krzyżówki, rebusy, zagadki.
- Zorganizujcie wspólnie z dzieckiem jego własną biblioteczkę.
- Czytaj sam- czytanie jest zaraźliwe 🙂