Erasmus+ Relacja z wizyty w Serbii w ramach projektu: “Youth challenges of the modern world” w dniach 10-15 marca 2024 r.

Dzień pierwszy projektu Erasmus+, wylądowaliśmy na lotnisku Nikoli Tesli znajdującym się w Belgradzie, po 3 godzinach czekania udaliśmy się z Hiszpanami do miasteczka Bečej, w którym ugościli nas uczniowie w swoich domach. Po udomowieniu się w domach naszych hostów udaliśmy się na spotkanie z resztą grona towarzystwa uczniowskiego.

Dzień drugi projektu Erasmusa zaczęliśmy od tworzenia grup mieszanych, każdą grupę tworzyły dwie osoby z 4 różnych krajów. Tematami projektów były problemy środowiska w danych krajach. Późnym popołudniem udaliśmy się na zwiedzanie miasteczka Bečej, udaliśmy się na zwiedzanie kościołów: katolickiego jak i prawosławnego, oraz zwiedziliśmy tamę zaprojektowaną przez architekta, który zaprojektował również Wieżę Eiffla.

Trzeciego dnia pobytu w Serbii udaliśmy się do miasta Novi Sad, które nie tylko jest

jednym z największych miast w Serbii, ale również jest stolicą Wojwodiny, czyli

Północnej Prowincji Autonomicznej (coś na kształt województwa). Zwiedzając Novi Sad

mogliśmy podziwiać Serbską architekturę w postaci wiekowych kościołów, ale również

współczesnych budynków takich np. Galeria handlowa. To właśnie tam mogliśmy

spróbować tradycyjnych Serbskich potraw np. Pljeskavica. Natomiast oprócz tego

również zwiedziliśmy twierdzę Petrovaradin, która wznosi się nad miastem dzięki

czemu mogliśmy prawie cały Novi Sad.

Czwartego dnia również udaliśmy się na wycieczkę, tym razem do Suboticy, która jest

miastem położona blisko północnej granicy – z Węgrami. Zwiedziliśmy tam rezerwat

przyrody rozpościerający się wokół sporego jeziora a potem udaliśmy się do centrum

miasta, gdzie m.in. zwiedziliśmy ratusz oraz mogliśmy pochodzić po rynku. Jako że

Subotica leży dosyć daleko od Bečej, to wyruszyliśmy wcześnie rano, ale również

wcześnie musieliśmy wracać. Mimo to byliśmy w stanie poznać to miasto i również

zauważyliśmy podobieństwa do Gliwic.

Piąty dzień był pełen pasji i zaangażowania, gdy uczniowie z naszej grupy wzięli udział w fascynującej debacie na temat plastiku. Sala pełna młodych umysłów rozgorzała dyskusją nad kwestią, czy powinniśmy recyklingować plastik, czy lepiej jest unikać jego używania całkowicie. Niezliczone argumenty zostały przedstawione, od ekonomicznych korzyści recyklingu po szkodliwe skutki dla środowiska, gdy plastik jest niewłaściwie utylizowany. Debatujący wykazali się zarówno wiedzą na temat problematyki, jak i umiejętnościami argumentacji, tworząc dynamiczną atmosferę pełną refleksji i wymiany poglądów. Debate zamykało głosowanie publiczności, gdzie większość zagłosowała za tezą o potrzebie recyklingu plastiku.Wieczorem uczniowie mieli okazję uczestniczyć w kolacji pożegnalnej, która była wyjątkowym doświadczeniem kulinarnym. Na stołach pojawiły się wszelkiego rodzaju dania serbskie, bogate w smaki i aromaty, zachęcające do odkrywania lokalnej kuchni. Dodatkowo, dzięki gościnności innych uczestniczących krajów, takich jak Hiszpania czy Rumunia, mogliśmy delektować się także przysmakami z ich regionów.

Ostatni dzień naszego pobytu w Serbii był pełen emocji i radości, gdy uczniowie mieli okazję wziąć udział w ekscytującym quizie podsumowującym nasze doświadczenia. Quiz ten był nie tylko sposobem na sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas naszego pobytu, ale również okazją do wspomnień wyjazdu. Atmosfera była pełna entuzjazmu, a uczniowie angażowali się w rywalizację z uśmiechem na twarzach. To był piękny sposób na zakończenie naszego pobytu, integrując naszą grupę jeszcze bardziej i pozostawiając nam niezapomniane wspomnienia z naszej przygody w Serbii. W południe nadszedł nasz czas i po wzruszającym pożegnaniu się z naszymi przyjaciółmi z Serbii jak i z Hiszpani i z Rumuni wyruszyliśmy na lotnisko w Belgradzie, skąd samolotem wróciliśmy do Warszawy.