I Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. E. Dembowskiego w Gliwicach ma zaszczyt organizować 27 listopada br. Szkolny Festiwal Explory, który jest pierwszym z trzech etapów Konkursu Explory. Udział w konkursie umożliwia szkolnym pasjonatom nauki i technologii zaprezentowanie swoich projektów badawczych z dowolnych dziedzin naukowych oraz skonfrontowanie ich z ekspertami. To także okazja by zdobyć doświadczenie w prezentowaniu swoich badań. Wybrane przez jury projekty przejdą do kolejnego etapu. Festiwal będzie organizowany we współpracy z Politechniką Śląską.
Zapraszamy uczniów śląskich szkół do udziału.
Wszelkich informacji udziela szkolny koordynator, pani Anna Bul: abul@lo1.gliwice.pl
Informacje o konkursie Explory
Do konkursu można zgłaszać projekty z każdej dziedziny, ale praca musi mieć charakter naukowy. Ważne jest, by projekt proponował nowe rozwiązania, był ciekawy i nowatorski. Warto pamiętać, że projekt będzie oceniany także pod kątem jego możliwych zastosowań praktycznych
Na etapie zgłoszenia do Konkursu nie trzeba mieć gotowych wyników badań – wystarczy, że uczestnik rozpoczął badania i wiedział co, w jaki sposób chce zbadać.
W konkursie można zdobyć cenne nagrody oraz wyróżnienia.
I nagroda - stypendium naukowe w wysokości 10 000 zł
II nagroda - stypendium naukowe w wysokości 7 000 zł
III nagroda - stypendium naukowe w wysokości 5 000 zł
Największy światowy konkurs naukowy dla uczniów organizowany od 1958 roku. W konkursie bierze udział ponad 1600 uczniów, 1000 projektów z 70 krajów. Towarzyszy mu szereg imprez i wydarzeń m.in. spotkania z noblistami.www.student.societyforscience.org/intel-isef
Expo-Sciences International
Prestiżowe targi naukowe dla uczniów organizowane od 1987 roku przez międzynarodową organizację MILSET. Młodzież z całego świata prezentuje ponad 1000 projektów z kilkunastu dziedzin naukowych. Za każdym razem konkurs odbywa się w innym miejscu na świecie.
Dodatkowo finaliści Konkursu Explory dostają indeks na Gdański Uniwersytet Medyczny.
Uczniowie: Paweł Kochany, Weronika Moń, Julia Opania, Jan Byrczek
Tytuł projektu: Sekwestracja CO₂ z użyciem polimerów w celu wykorzystania go do produkcji związków organicznych.
Opis projektu: Zmodyfikowana Synteza Fischera Tropscha umożliwia wykorzystanie dwutlenku węgla do syntezy związków organicznych m.in. metanu oraz paliw syntetycznych. Przedmiotem pracy uczniów była sekwestracja dwutlenku węgla (m.in. z powietrza, spalin, biogazu) z wykorzystaniem polimerów, w szczególności poliwinyloaminy (PVAm), w celu pozyskania najbardziej opłacalnych i ekologicznych rozwiązań dla wdrożenia syntezy Fischera Tropscha w nowoczesnym przemyśle petrochemicznym. Uczniowie realizowali swój projekt we współpracy z pracownikami naukowymi Politechniki Śląskiej.
https://www.youtube.com/watch?v=4Aiiv0TCWV8
Rezultaty: uczniowie uzyskali tytuł finalisty konkursu i tym samym otrzymali możliwość studiowania na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym (każda osoba z tej grupy wykorzystała tę możliwość).
ROK 2019 i 2020
Uczniowie: Piotr Domanowski, Filip Buława, Marcin Hnat
Tytuł projektu: CPS M [Custom Printed Submarine Modular].
Opis projektu: Projekt CPS M jest tanim, niewielkim oraz poręcznym przedmiotem do badań zbiorników wodnych. Jego formą jest bezzałogowa łódź podwodna, inaczej dron. Dzięki możliwości dowolnego dopasowania kluczowych części wyposażenia poprzez dodawanie tzw. modułów, takich jak m.in. pH metr, termometr, przyrząd do pobierania próbek wody i wiele innych, dron może dostosować się do specyficznych potrzeb odbiorców z różnych dziedzin nauki. Konsekwencją tego założenia jest możliwość wykorzystywania go zarówno przez naukowców, jak i przez entuzjastów, którzy są ciekawi podwodnego świata. Aby możliwe było wykonanie całkowicie hydrodynamicznej konstrukcji drona, która jednocześnie spełni wszelkie inne założenia, wykorzystano technologię druku 3D.
https://www.explory.pl/laureat/filip-bulawa-piotr-domanowski-marcin-hnat,166
https://www.youtube.com/watch?v=vBQGP3_0V5w
Rezultaty: 2019: uczniowie uzyskali tytuł finalisty konkursu i tym samym otrzymali możliwość studiowania na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.
2020: uczniowie uzyskali tytuł finalisty konkursu i tym samym otrzymali możliwość studiowania na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym (skorzystał jeden z uczniów), uczniowie uzyskali Nagrodę specjalną Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, uczniowie uzyskali akredytację na udział w Międzynarodowych Targach Nauki i Inżynierii Regeneron.